Huisarts

Jouw gezondheid is onze prioriteit en we zorgen ervoor dat je de zorg krijgt die perfect aansluit op jouw individuele behoeften, ongeacht je leeftijd, levensstijl of fysieke activiteitenniveau.

Onze Huisartsen

Charlotte Dujardin
Huisarts

Waarvoor kan u bij de huisarts terecht?

De huisarts is een generalist/omnipracticus, dus dit wil zeggen dat u voor problemen van het ganse lichaam bij ons terecht kunt en dit voor quasi alle leeftijden. Voorbeelden zijn: infecties, (sport)blessures, chronische zorg van inwendige aandoeningen en de preventie hiervan, bepaalde kleine ingrepen van de huid, acute wondzorg en hechtingen,… Naast de lichamelijke aandoeningen, vallen hieronder uiteraard ook mentale problemen en zorgen. Kortom, we willen dus een breed aanbod aan zorg bieden, die laagdrempelig toegankelijk is en tijdig kan aangeboden worden in het ziekteverloop.

Naast dit alles kunt u bij ons ook terecht voor administratieve zaken, zoals het beheer van uw GMD, aanvragen parkeerkaarten, loophulpmiddelen… of allerhande andere administratieve vragen.

Door de huidige uitdagingen in het huisartsenlandschap, vinden we het wel belangrijk om de dringendheid van uw probleem zorgvuldig te evalueren. Indien er online niet meteen een plaats in de agenda te vinden is, vragen we om steeds telefonisch contact op te nemen, zodat we kunnen aftoetsen binnen welk tijdskader u dient verzorgd te worden.

Enkele huisregels / afspraken

  • Hebt u een dringende vraag of probleem: neem steeds telefonisch contact op: we zijn bereikbaar in een zeer groot deel van de dag. Bij een gegrond probleem, ongerustheid of paniek, zeker nooit twijfelen om te bellen. Echter, onnodige telefoons kunnen ook storend zijn voor patiënt en arts, dus vragen we u om de minder dringende vragen bij voorkeur te richten in de twee daartoe voorziene belmomenten (dagelijks tussen 11u30-12u30 en 20u30-21u30)
  • Het verkrijgen van routine/chronische voorschriften gebeurt bij voorkeur via mail of telefonisch via het onthaal (open van 7u30-12u). Afhalen bij de apotheek kan op werkdagen ten vroegste 24 uur na uw aanvraag en steeds pas na bevestiging van onze kant. We willen u hierin absoluut tegemoetkomen, maar wensen aan te stippen dat voorschriften essentieel gekoppeld zijn aan de nodige medische/inhoudelijke follow-up. Het zonder consultatie klaarleggen van voorschriften is dus een gunst aan de patiënt, en niet zomaar vanzelfsprekend. Daarom vragen we dus uw begrip wanneer deze verwerking niet ‘à la minute’ kan gebeuren. Het spreekt voor zich dat u zonder geldig voorschrift ook niet naar de apotheek kunt, dus graag rekening houden met de nodige verwerkingstijd bij het beheer van uw medicatie, bv. door tijdig de vraag te stellen alvorens u zonder medicatie valt.
  • Dringende en semi-dringende interventies vallen regelmatig voor in de huisartsenpraktijk. Het kan dus zijn dat de arts wordt weggeroepen. Dit is steeds onvoorspelbaar, we bedanken u daarom alvast voor uw begrip en staan er zeker altijd voor open als u hierdoor uw afspraak dient te verplaatsen. We doen dan uiteraard de nodige inspanningen om hiervoor een geschikt moment te kunnen aanbieden.
  • Als arts vind ik het uitermate belangrijk om mijn patiënt te horen en hem/haar de tijd te bieden die nodig is. Het uitlopen van de wachttijd en consultaties is echter vervelend, zowel voor de patiënt als voor onszelf. Om dit te helpen verminderen, vragen we u om volgende zaken in acht te nemen:
    • één tijdslot voorzien per patiënt
    • zaken die langer werk vragen worden telefonisch besproken en volgens nood zo ingepland
    • Het kan zijn dat u meerder problemen tegelijk heeft. Dit kan zeker allemaal worden aangekaart, maar om het tijdskader te bewaken, worden deze graag van in het begin gemeld en kan de arts u eventueel vragen om enkele punten door te schuiven naar een volgende consultatie.
  • Voor deze zaken graag zeker telefonisch afspraak maken a.u.b:
    • invullen preoperatieve operatieboekjes
    • kleine ingrepen
    • vervriezen van wratten voor meerdere personen
    • gepland ecg
    • bloedafname of verzorging bij de verpleegkundige

Globaal Medisch Dossier (GMD)

Wat is het GMD?

Uw huisarts verzamelt al uw belangrijke medische gegevens (operaties, chronische ziekten, verslagen van specialisten en andere zorgverstrekkers, gegevens over behandelingen …) in uw Globaal Medisch Dossier (GMD).

Het GMD is gratis voor iedereen. De jaarlijkse bijdrage wordt volledig terugbetaald door uw ziekenfonds. Om administratieve redenen regelt de huisarts dit via derdebetalersregeling (rechtstreekse verrekening) met uw mutualiteit. Hiervoor brengt u een mutualiteitsvignetje en uw SIS-kaart mee.

Wat zijn de voordelen?

Het verzamelen van uw medische gegevens maakt een betere individuele begeleiding en een beter overleg tussen zorgverstrekkers mogelijk. Dit dossier zorgt ervoor dat uw huisarts een totaalbeeld heeft van uw gezondheidstoestand. Zo kan hij/zij beter beoordelen welke onderzoeken nodig of overbodig zijn en of voorgestelde behandelingen niet strijdig zijn met mekaar.

Als u een GMD heeft, krijgt u bovendien tot 30% vermindering op het remgeld (d.i. het bedrag dat u niet terugkrijgt van de mutualiteit) voor een raadpleging of een huisbezoek. Het terugbetalingstarief hangt af van de categorie waartoe u behoort (jonger dan 10 jaar, chronisch zieke, palliatief patiënt,…).

Hoe een GMD aanvragen?

Bij uw volgende raadpleging in het kabinet of tijdens een huisbezoek vraagt u persoonlijk aan uw huisarts om een GMD te openen. Ouders vragen voor hun kind(eren) de opening van een GMD. Het GMD dient jaarlijks te worden verlengd.

Vanaf 1 januari van het jaar dat u 45 wordt tot 31 december van het jaar dat u 75 wordt, kunt u uw huisarts vragen naar een GMD+. Dit kan gebeuren samen met een aanvraag of verlenging van het GMD, maar ook bij een andere raadpleging of huisbezoek.

U raadpleegt een andere arts?

Indien u een andere huisarts bezoekt dan diegene waarbij u uw GMD afsloot, kunt u van dezelfde rechten genieten indien deze huisartsen samenwerken in een door het Riziv geregistreerde groepering (dit zijn zowel de groepspraktijken als andere samenwerkingsverbanden tussen huisartsen.

Vanaf 1 januari van het jaar dat u 45 wordt tot 31 december van het jaar dat u 75 wordt, kunt u uw huisarts vragen naar een GMD+. Dit kan gebeuren samen met een aanvraag of verlenging van het GMD, maar ook bij een andere raadpleging of huisbezoek.

Bij verhuis of wijziging van huisarts kan het dossier, op uw vraag, doorgegeven worden aan een nieuwe huisarts.